Záchrana dat z notebooku (interní pevný disk HDD 2.5")
V MyBlueDay probíhá primárně obnova dat z mechanicky nebo elektronicky poškozených disků, případně z pevných disků, na kterých došlo ke ztrátě dat z logické, softwarové příčiny.
Pevný disk použitý v přenosném počítači (laptop, notebook, ultrabook, externí disk) se v principu neliší od pevného disku o velikosti 3.5", který je používán ve standardních desktop PC. Takzvaný "notebookový" disk může být použitý jako interní nosič v např. právě v notebooku, nebo jako vlastní datový nosič v tzv. "externím disku" o velikosti 2.5" (napájený pouze pomocí USB rozhraní, typicky např. u starších verzí disku Western Digital My Passport).
Ze své mechanické povahy a povahou používání (přenášení, otřesy, možné pády) je tak pevný disk použitý v notebooku zařízení velmi náchylné na poškození a tím spojenou ztrátu dat na disku. Máte poškozený 3.5" interni disk? Více informací naleznete v sekci poškozený disk desktop PC .
Pokud již ke ztrátě dat na notebooku z jakéhokoliv důvodu dojde (např. smazaná data, zformátovaný disk, poškozený souborový systém) nebo je důvodem ztráty dat elektro-mechanické poškození disku, doporučujeme se v každém případě řídit pravidly, zaručující v takové situci maximální šanci na obnovu dat. Chcete-li vědět více o příčinách ztráty dat včetně typických projevů, pokračujte do sekce proč se ztrácí data na pevném disku
Podporovaní výrobci 2.5" interních pevných disků HDD
POZNÁMKA: u většiny přenosných počítačů je možné vyjmout pevný disk velmi snadno po odstranění několika šroubků. V těchto případech doporučujeme harddisk z těla notebooku vyjmout a diagnostice doručit pouze takto vyjmutý disk. V případech, že je notebook v záruceinfo, a dik nelze vyjmout bez porušení záruky, doporučujeme kontaktovat autorizovaný servis patřičného výrobce. Ten by vám měl umožnit po vyjmutí disku jeho odbornou diagnostku.
Apple, Compaq, Dell, Digital, Fujitsu (Fujitsu specific issue), Fujitsu (všechny modely), Hitachi, HP, IBM, Kingston, Maxtor, Micropolis, NEC, Quantum, Rodime, Samsung, Seagate, Simpletech, Smardisk, Sun, Teac, Toshiba, Universal Buslink, Western Digital... a další
V MyBlueDay jsme vybaveni na obnovu dat z těchto nosičů
Nejběžnější symptomy a hlášení doprovázející ztrátu dat nebo nedostupnost harddisku:
- Primary hard disk failure / Secondary hard disk failure (selhání disků)
- Inaccessible boot device (nepřístupné bootovací zařízení)
- Unable to access drive "X" (nepřístupná jednotka "X")
- Disk error, press any key (chyba disku)
- Device not ready, reading drive "X" (zařízení není připraveno)
- Jednotka není rozpoznávaná BIOSem, ani po restartu (taktéž setup BIOSu zařízení neregistruje)
- BIOS jednotku rozpoznává, ale s nesmyslnými parametry
- BIOS jednotku rozpoznává, ale data jsou nepřístupná
- Operating system not found / missing operating system (operační systém nenalezen)
- Mlátivé a klepavé zvuky signalizující těžší elektro-mechanickou poruchu
- NTLDR is missing, Press any key to restart (chybějící nebo poškozený NTLDR), případně jinak poškozený operační systém
- Replace disk and press any key to continue (nenalezeno korektní bootovací zařízení)
- Jednotka vykazuje vadné sektory nebo tracky (bad blocks/tracks) je spouštěn automatický CHKDSK nebo SCANDISK
- Poškozená data (data jsou pod systemém viditelná, ale při pokusu o přístup k nim dojde k chybě, případně k selhání systému
- Ztracená data (poškozený souborový systém, ztracený nebo nepřístupný diskový oddíl...)
- Zformátováno, aplikován FDisk, přeinstalace novým operačním systémem
- Trvale smazané soubory bez použití koše
-
a podobné problémy a hlášky BIOSu
Typy podporovaných disků a jejich rozhraní (podpora pevných disků)
- Harddisky (mechanické pevné disky, HDD) pro subnotebooky 1.8" miniSATA + SATA, ZIF rozhraní
- Harddisky (mechanické pevné disky, HDD) pro notebooky 2.5" miniATA + SATA rozhraní
- Harddisky (mechanické pevné disky, HDD) 3.5" standardní pevné disky s rozhraním PATA (ATA), SATA
- Serverové disky SCSI 1-4, Ultra2-Ultra320, SAS
- Kompletní disková pole RAID 0, 1, 0+1, 5, 10 a subverze
- Externí harddisky s použitým běžným interním 2.5" (bod b), nebo 3.5" pevným diskem (bod c). Specializací je záchrana dat na externím disku s nativním USB rozhraním (disk nedisponuje rozhraním SATA)
- Microdrive
- SSD (Solid State Disk) - "memory chip based" nosiče dat. Disky využívající pro uchování dat nemagnetického záznamu s rozhraním SATA, mSATA, SATA Express
Pro řešení akutních případů ztráty dat provozujeme NONSTOP24 linky (+420) 722 150 150 a (+420) 728 150 150, kde lze i mimo pracovní dobu konzultovat vzniklou situaci se specialistou na obnovu dat. Poškozené nosiče dat přijímáme ke vstupní diagnostice na našem pracovišti v Praze. Nosiče přijímáme také formou zásilek poštovní nebo kurýrní službou.